بداية رحلة الأشواق

بداية رحلة الأشواق
من قصيدة : توحيدة

الأحد، 11 ديسمبر 2011

بهجت .. من الكشكول إلى الصوفية !


ما كنتش عارفة وانا سهرانة امبارح بالليل اقرا "تأملات مسافر" للكاتب العظيم أحمد بهجت ، إنه في نفس الوقت اللي انا باستمتع بكتابه هوّ بيحتضر !!
كان بقالي زمان ماقريتش لبهجت ، حاجه غريبة جدا .... هل شاء لي القدر أن أودعه آخر وداع؟ أن أقرأ له لآخر مرة دون أن تلذعني غصة الفقد
، ذلك الشعور اللي متأكده انه هينتابني بعد كده كل ماجي اقراله
النهاردة لما أعلنوا خبر وفاته ، أول حاجة اترسمت قدامي واستحضرها خيالي كانت مشاهد ليا وانا مفعوصة صغيرة وعاملة كشكول مخصوص لـ قصاصات "صندوق الدنيا" اللي كنت باقصها من الأهرام والصقها في الكشكول ده واللي بدوره كان بالنسبة لي مرجع!!
كنت أفرح بنفسي جدا لما ييجي موضوع تعبير ولا مسابقة ولا مجلة حائط وألاقي نفسي بسهولة لقيت المادة اللي هاكتبها من خلال اقتباسي من الكشكول اياه !!

خبطتني على دماغي صورته الكاريكتورية -الله يرحمه- اللي كانت على غلاف كتاب "مذكرات زوج" ، افتكرتها ضحكت بكيت !!
وعلى ذكر البكا مش هانسى أبدا أشيد بمساهمته في بناء جزء هام جدا من روحي وهو الجانب الصوفي او المتصوف لما تتعلم ان البكا تطهير وان الخلوة هيام وان السكون وجدان لما تسرح عشان تتأمل في ملك الله لما .... حاجات كتييير قوي تكتسبها من روحه العذبة !

الله يرحمك يا أستاذي يا محترم الله يرحمك .

ليست هناك تعليقات: