بداية رحلة الأشواق

بداية رحلة الأشواق
من قصيدة : توحيدة

الأحد، 8 يونيو 2008

لوهاموت مالحلم هاحلم

لوهاموت مالحلم هاحلم
لوإن روحي تخاف مالحلم
وأحس اني محتاجه أبكي
وأغرس ضوافري في قلب الحلم
بس بارجع
ادفن دماغي في صدر الحلم
ولو بكيت
بيبأه برضه في حضن الحلم
وأنا لو هاموت مالحلم هاحلم
وماخافش أموت مالحلم أبدا
ماقدرش حلم يهددني
ده أنا جرحي يجرح مليون حلم
ووجعي لو كان إيه الحلم
يقدر يفوت في حديد الحلم
ويفك نحس نحاس الحلم
وياما أحلامي سابتني
ولسه عايشه باستنى حلم
بصنعة لطافة كده ياخدني
ونطير سوا على بساط الحلم
مش في الهوا ؛ في فراغ الحلم
وبشوقي هاملا فراغ الحلم
دانا شوقي .. آآآه .. أنا شوقي قد عناد الحلم
والحلم مش قد عنادي
فلو رفضني الحلم هاعند
وقلبي ببساطة هيولد حلم
ويضم حلم ويربي حلم
أنا أصل قلبي،كياني،وجودي
واني اتولد في الدنيا يوم
ومن بعدها يتشد عودي
كان كله حلم
حلمه بيا أبويا وأمي
وحلم بيهم زمان جدودي
وأصل مسكتي لاقلامي
سندتي على مكتبي
كتبي ومكاتيبي الغاليين
وانا صغيره كانوا أحلامي
وأصل رسمي وأرقامي
وازاي أفك الشفرات
وأسعى ورا حل الألغاز
أسئلة أجاباتها كانت حلم
فكل شيئ كان أصله حلم
عشان كده
أنا لو هاموت من الحلم هاحلم
لأني عمري ماموت مالحلم

ليست هناك تعليقات: